Zlato (oz) / USD
1 927,73
0,24 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Zlato za desítky milionů liber vezla tři Porsche

Neobvyklé zabezpečení transportu zlata v hodnotě 30 milionů liber (297 mil. Kč) zvolila londýnská rafinerie zlata Baird & Co. Ve snaze snížit riziko se firma rozhodla oslovit automobilku Porsche, která zapůjčila tři civilní vozy Panamera. Zlato se musí přepravovat nejen pod pečlivým dohledem, ale také rychle. Ten čas je podstatný – čím déle přeprava trvá, tím větší je riziko, konstatoval britský Daily Mail.

Londýnská rafinerie zlata Baird & Co. zvolila pro transport zlata vozy Porsche Panamera. Foto: iStock

Transport zlata civilními vozy však není žádná rarita. Šéfové zlatnických firem prozradili, že ačkoli k utajeným převozům zlata sice dál používají obrněné dodávky, stále častěji však, aby se vyhnuli pozornosti, využívají konvenčních automobilů. Pokud Panamera Turbo Sport Turismos dosahuje rychlosti 306 km/h a v případě mimořádné situace ho silné uhlíkové brzdy zastaví z rychlosti 100 km/h za 1,8 sekundy, tedy dvakrát rychleji než zrychluje, dá se za konvenční auto považovat.

Konvoj z největší britské rafinerie v Docklands ve východním Londýně do nově vybudovaných sejfů v klenotnické čtvrti Hatton Garden doprovázeli čtyři policisté na motorkách, kteří na 19km trase zastavovali běžný provoz. „Cesta byla poměrně hladká,“ konstatoval Daily Mail jako exkluzivní zástupce tisku v konvoji.

Rafinerie Baird & Co., která čistí a odlévá zlato pro klienty na celém světě, potřebovala přepravit v poslední době svou vůbec největší zásilku zlata. Celkem 24 zlatých cihel vážících 300 kg bylo rovnoměrně rozděleno do tří aut po osmi cihlách, každá o váze 12,5 kg. „Tvarově mají odlitky podobnou velikost jako klávesnice počítače a jeden přijde na zhruba 420 tisíc liber (12,5 mil. Kč), což je dost na nákup slušného domu se třemi ložnicemi v mnoha oblastech Londýna,“ líčí deník.

Požadavky na Porsche

Každý ze standardních produkčních vozů musel být schopen uvézt čtyři dospělé osoby: řidiče, radiového operátora a specialisty na bezpečnost, a musel mít dostatečný úložný prostor pro dvě speciální bedny se zlatem o váze dalších 160 kg. „Navzdory nákladu si také musely udržet významné rezervy výkonu pro rychlou cestu přes centrální Londýn,“ dodal londýnský zástupce automobilky Porsche.

Konvoj opustil areál Baird & Co. v neděli v poledne a byl sledován vrtulníkem. Každá Panamera měla z bezpečnostních důvodů jinu barvu (modrá, červená a bílá), cestu lemovaly policejní hlídky a čelní vůz nahrával zbytek konvoje na kameru. V samotném sejfu pak specializované týmy (celkem 24 lidí) přenesly bedny do nových trezorů, kde po otevření byly zlaté cihly spočítány a katalogizovány.

Ředitel společnosti Baird & Co. Nick Hammond deníku řekl: „Přijímáme obrovské množství opatření, abychom zajistili bezpečnost našich zaměstnanců a samozřejmě i zlata, a v maximální míře se snažíme vyhnout riziku. A v tomto případě byla opatření vskutku mimořádná, protože jsme měli neobvykle velkou zásilku zlata – což je poměrně vzácné.“

(rek)

Další z kategorie Zlato